Romen mutfağı Hascevher ürünleriyle donatılıyor

Zaman Gazetesi (24 Mart 2009)

Romanya’daki işadamlarımızın tarihçesi 1990’lı yılların başına dayanır. 1989 ihtilali öncesinde gelenler olsa da demokrasi döneminin ilk anlarından itibaren Romen tüketiciyi, birbirinden farklı binlerce Türk ürünüyle tanıştırmıştır işadamlarımız. O gün tüketiciyi fiyat ve kalite yönüyle tatmin edebilen markalar, kıyasıya rekabetin yaşandığı günümüz piyasasasında ayakta kalmayı başarıyor.

markalar, kıyasıya rekabetin yaşandığı günümüz piyasasasında ayakta kalmayı başarıyor. Serex firması sahibi Şeref Aslan Romanya’ya ilk gelen işadamlarından. 19 yıl önce başladığı gıda toptancılığını devam ettiriyor. Forex marka gıda ürünlerinin yanı sıra, 1993’ten beri züccaciye ürünlerinin toptan pazarlamasını yapıyor. Bugün 400 çeşit Paşabahçe ürününe ek olarak, 120 çeşit Hascevher çelik tencereleri ile Romen mutfağına geniş çözüm imkanları sunuyor. Şirketin uzakdoğudan temin ettiği porselen ürünler ise, mutfaktaki zenginliği ekonomik hale getiriyor.

Şeref Aslan, Serex şirketiyle yıllardan beri Romanya mutfağını en güzel ürünlerle en uygun fiyatlara donatıyor. Restoran, otel, şirket yemekhaneleri gibi kurumsal müşterilere sahip olan Serex, Bükreş ve taşradaki hediyelik eşya pazarlamacıları, marketler ve züccaciye dükkanlarının ilk başvurduğu şirketler arasında.

Kısa vadeli düşünmeyen işadamı Aslan, Romanya’nın dış pazara henüz entegre olmadığı geçiş döneminde piyasanın güvenini kazanmış. Romanya’nın aile yapısı ve mutfak kültürüne uygun ürünleri uygun kalite ve fiyatla pazarlamış. ‘Günümüzde bizim ürünlerimizden çok daha ucuzu piyasaya girdi. Ancak sektördeki işletmelerin yüzde 90’ı şirketimizi ve ürünlerimizi tanıyor.’ diyen Aslan, bu sayede rekabetçi fiyatlarla mücadele edebildiklerini dile getiriyor.

Serex, ürün portföyünü gelişen piyasalar ve artan rekabetle paralel olarak genişletmiş. Bugün 400 çeşit Paşabahçe ürünü, 120 çeşide ulaşan Hascevher çelik tencere ürünleri müşteriyle buluşuyor. Değişik markarlardaki emaye, teflon ve opal ürünleriyle Serex’in müşteriye sunduğu çeşit sayısı 1000’i aşıyor. Züccaciyede rekabete karşı çeşitlilik önem kazanırken, ürünün pazardaki sürekliliği da ayrı bir önem taşıyor. Serex genel müdürü Şeref Aslan bu durumu şöyle açıklıyor: ‘Züccaciye hassas bir alandır. Bozulan takımları tamamlamak çok önemli. Müşterilerimizin istediği ürünlerin devamını sürekli stoğumuzda bulunduruyoruz.’

Şeref Aslan’ın pazarladığı çelik tencereler sektörün Türkiye’deki en güçlü ili Kahramanmaraş’tan geliyor. Hascevher çelik tencere fabrikası ile anlaşmaya oturan Aslan, Hascevher markasına ek olarak, kendisi için Arian, Acinox ve Anet markalı çelik tencereleri ürettirmiş. Günlük 24 bin tencere üretme kapasitesine sahip Hascevher, aileden bir şirket gibi gördüğü Serex’in siparişlerini hızla karşılıyor. Hascevher’in Romanya dışında 27 ülkeye ihracatı var. Endüstriyel mutfaklarda kalitesini ispatlayan Hascevher ve Arian markalı ürünler, orta gelir düzeyindeki ailelerin mutfaklarında vazgeçilmez gereçler arasında yer alıyor.

Ticarete minimum kar maksimum satış ilkesine bağlı kalan Şeref Aslan, bir toptancının en büyük karını sürümden kazanmakta görüyor. Aslan Romanya pazarı için şu tecrübesini paylaşıyor: ‘Ürün düzgün olursa marka göz ardı edilebiliyor. Kalite kadar fiyat da önemli’.

Gıda sektörü nispeten canlı

İşadamı Şeref Aslan, Romanya’ya ilk geldiğinde başladığı gıda toptancılığını sürdürüyor. Doraly toptan merkezinde, Forex markasıyla zeytin, helva, konserve ürünleri pazarlayan Aslan, gıdada hareketliliğin nispeten korunduğunu belirtiyor. 70 çeşit ürünü portföyünde barındıran Forex markasının hedef kitlesi, ağırlıklı olarak taşradaki tüketicilerden oluşuyor.

Krizi nasıl yönetiyor?

Şeref Aslan, her işadamı gibi krize karşı tedbirlerini hızla almış. Masrafları kısan Aslan, mal stoğunu asgaride tutarak hizmetini devam ettiriyor. Müşteri kaybetmediğinin altını çizen Aslan, piyasadaki yaygın güvensizlik nedeniyle muhataplarının azar azar mal aldığını belirtiyor. Bunu normal karşılayan işadamı Aslan şu tespiti yapıyor: ‘Tabii herkes kısa vadede satabileceği kadar mal alıyor. Çeşidimizi eksiltmeden, stoklarımızda tutulan serilerin devamını bulunduruyoruz. Çünkü ticarette süreklilik de önemli.’ Esas krizin, enflasyon ve dövizin yükselmesiyle çıkacağı tezini savunan Şeref Aslan, işadamlarımıza ‘Ticaret hesap işidir, hesabını bilmeyen batar. Özellikle bu ortamda daha akıllı hareket etmeliyiz.’ tavsiyesinde bulunuyor.

Ticarette temel prensip dürüstlük

Şeref Aslan’ın bunca yıllık ticaret hayatında asla taviz vermediği bir prensibi var: Dürüstlük. Dürüstlüğe bağlı kaldığı için kaybettikleri de olmuş Aslan’ın. Ancak başarılı işadamı; ‘Kaybetiğim fazla bile olsa dürüstlükten taviz vermeye niyetli değilim. Helal rızık daha tatlıdır. Sözünden durmazsan hiçbir yere varamazsın.’ şeklinde düşünüyor.


BASIN BÜLTENLERİNE GERİ DÖN